Angus Young`s legendariske Schaffer Vega Replica gitarlyd

HEMMLIGHETEN TIL ANGUS YOUNG`S LEGENDARISKE GITARLYD avslørt av Filippo Olivieri

Filippo “SoloDallas” Olivieri

Schaffer Replica er en unik instrumenteffektenhet med en like unik bakgrunnshistorie. Det spenner seg over fire tiår, tre kontinenter, og involverer en verdensberømt rockegitarist, en produktiv oppfinner og en obsessiv musikkfan fra Italia, og det er en nesten filmatisk kvalitet i fortellingen som sporer trinnene som er tatt for å gjeninnføre verden til den fengende tonen som kan har ellers gått tapt for alltid.

Fil Olivieri, grunnlegger av SoloDallas, født i Texas, men oppvokst i Roma, hadde vært besatt av AC/DCs Back in Black (det nest mest solgte albumet noensinne med 40 millioner salg over hele verden) siden det ble lansert i 1980. I en søken etter for å gjenskape albumets særegne gitartoner, begynte Olivieri å kjøpe det samme utstyret som ble brukt av gitaristen Angus Young (sent 60-/tidlig 70-talls Gibson SG-gitarer, sent på 70-tallet Marshall-forsterkere), men så nær han kom, var det tydelig at det var fremdeles manglet en nøkkelingrediens.

I tre tiår var Olivieri rådvill, helt til han i et intervju fra 1984 hvor Young ble spurt om han bruker noen effekter i studio. Young svarte: «Nei, jeg bruker bare et Schaffer-Vega [Diversity System].» Forvirret av svaret, lurte Olivieri på hvorfor noen vil nevne et trådløst system som et svar på et spørsmål angående effekter. Trådløse systemer hjelper musikere å løpe rundt på store scener uten å vikle seg inn i kabler, men de manipulerer ikke den faktiske tonen. . . Ikke sant? Vanligvis ikke, men denne saken var langt fra typisk. Young forklarte videre i intervjuet at Schaffer-Vega Diversity System (SVDS) hadde to kontroller med det man kunne overdrive forsterkeren ytterligere, og dermed “gi gitaren helvete”. I det øyeblikket oppdaget Olivieri den manglende lenken til Angus ‘unnvikende tone.

Flashback til 1975: New York-basert innspillings ingeniør og pressetalsmann Ken Schaffer hadde gått videre fra platebransjen for å fokusere på å være en heltids oppfinner. Introdusert det året, Schaffer-Vega Diversity System ble fanget opp av noen av de store navnene i rock. En av de første kjøperne var KISS, hvis motivasjon var en praktisk sak siden gitarist Ace Frehely en gang måtte gjenopplives etter å ha fått støt av en gitarkabel koblet til en ujordet forsterker. I løpet av få år kunne du ikke kaste en murstein i et rom fullt av husmannsgitarister og bassister uten å treffe noen som brukte SVDS i en levende setting; Eddie Van Halen, Rolling Stones, Bootsy Collins, Peter Frampton, Frank Zappa og mange andre var alle SVDS-brukere. Imidlertid designet Schaffer det for å øke frekvensene i lavt mellomrom som vanligvis går tapt i trådløs overføring, samt for å kompandere (komprimere og deretter utvide) signalet, og dermed gi den ekstra bieffekten av å styrke instrumentets tone. Flere grupper bestemte seg for at SVDS, bortsett fra å tjene sin grunnleggende funksjon, også hørtes bra ut og begynte å bruke den som en effekt i innspillingsstudioet – nemlig Electric Light Orchestra, Pink Floyd (The Wall) og, selvfølgelig, AC/DC, begynnelsen med 1978s Powerage.

Sier Angus Young, “George [Young, Angus og Malcolms eldre bror og første AC/DC-produsent] hadde antydet at jeg skulle bruke SVDS i studio i 1978, da Mutt Lange kom inn [produsent av Highway to Hell, Back in Black , For Those About to Rock We Salute You], ba han meg bruke de samme tingene som jeg brukte til scenelyden min, så vi brukte SVDS igjen. ”

I 1982, etter å ha blitt interessert i andre bestrebelser, inkludert å avskjære internt sovjetisk fjernsyn for den amerikanske regjeringen i de avtagende dagene av den kalde krigen, hadde Ken Schaffer sluttet å produsere SVDS etter at omtrent 1 000 hadde blitt laget. Tretti år senere ble han tatt på senga da Fil Olivieri, en total fremmed, sendte ham en e-post med spørsmål om den lenge glemte SVDS. Etter mange hjerte-til-hjerte samtaler følte Schaffer seg inspirert til å gi Olivieri sine to siste fungerende enheter. Olivieri sier, “Jeg trodde at mange flere mennesker fortjener og vil ha den tonen. Ideen om en en-til-en lydreplika av dette flotte systemet ble født. ”Med Schaffers velsignelse ansatte Fil et team av elektronikkeksperter for å reversere SVDS for å gjenopprette det i form av en ikke-trådløs enhet, under firmanavnet SoloDallas og de første enhetene rullet ut i 2014 – Schaffer Replica ble født.

Sagaen ble fullendt i fjor, da Schaffer tok med seg Olivieri for å møte sin gamle venn Angus Young i Warehouse Studio i Vancouver, ved starten av økten for AC/DCs siste Rock or Bust-album. Olivieri presenterte Young med Schaffer Replica GT # 001, den aller første enheten som ble produsert. Den skotskfødte australske gitaristen var så imponert over hvor perfekt denne enheten reproduserte signaturtonen hans, at han endte opp med å bruke den over hele Rock or Bust. Det er AC/DCs første album siden 1983 som benyttet seg av “Schaffer Sound” og blir nå brukt på bandets Rock or Bust World Tour.

Schaffer Replicas omdømme innen musikksamfunnet har vokst jevnlig. Gilby Clarke (Guns N ‘Roses), Phil X (Bon Jovi), Elliott Randall og Steve Stevens er blant de nåværende tilhengerne, men appellen er ikke begrenset til gitarister, bassister eller bare rockemusikere. Innspillingstekniker Clint Gibbs (hvis studiepoeng inkluderer Shakira, Miley Cyrus, Nicki Minaj og Wiz Khalifa) finner nye applikasjoner for effekten i studio, hovedsakelig med tastaturer.

Guitar Player Editors ‘Pick: The Schaffer Replica Pedal Replica er tilgjengelig som et tårn (en virtuell dobbeltgjenger fra 70-tallsenheten) eller som en Pedal, også kjent som «stomp box.» Den mottok Editors’ Pick prisen i juni 2015-utgaven av Guitar Player, der dens egenskaper beskrives som «en slags magi» av redaktøren. Lyden som er laget av The Schaffer Replica kan ikke oppnås på andre måter, og er nesten umulig å beskrive, men alle som er ekstern kjent med Back in Black vet det når de hører den.

Oversatt fra Solodallas.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *